Artes

nieuws

Persmoment heraanleg Scheldekaaien

image
image
image
image
image
  • thumbImage
  • thumbImage
  • thumbImage
  • thumbImage
  • thumbImage
Woensdag stonden de Antwerpse schepen van ruimtelijke ordening, Rob Van de Velde samen met Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg de pers te woord over de pas opgestarte werken door de THV Artes Roegiers-Stadsbader aan de Scheldekaaien, fase 1. 

Masterplan Scheldekaaien – Kaaienplan
Om de band tussen de stad en de Schelde te herstellen, worden de Scheldekaaien de komende jaren in een nieuw kleedje gestoken. Het Masterplan Scheldekaaien, ook bekend als het Kaaienplan, pakt in totaal 7 deelgebieden aan. Sint-Andries en Zuid, een strook van 1,5 km tussen de Sint-Jansvliet en de Namenstraat, is daar een van. Er komt onder meer een kronkelende dijk met een weidse ruimte aan het water om te wandelen, te spelen en te sporten. Langs stadszijde komt een lange groene strook. Het ontwerp van het openbaar domein van het deelgebied Sint-Andries en Zuid is van PROAP en Wit Architecten.

Start werken heraanleg openbaar domein
De heraanleg start met een eerste fase van 900 meter: het gebied tussen de Goedehoopstraat en de Namenstraat en bestaat uit werffases.

• Fase 1: september tot november 2017

De parking met inrit ter hoogte van de Scheldestraat wordt verplaatst naar een tijdelijke parking met oprijhelling ter hoogte van de Fortuinstraat. De huidige parkeercapaciteit blijft behouden. Hangar 13 op de Ledeganckkaai en hangar 15 op de Cockerillkaai worden afgebroken. Hangar 19 op de Plantinkaai wordt ontmanteld en gerecupereerd. Na fase 1 wordt de zone tussen de Goedehoopstraat en de Namenstraat volledig afgesloten als werfzone.

• Fase 2: september 2017 tot november 2018

Deze fase is de meest ingrijpende en realiseert de aanleg van een lineair park met dijk, speeltuin, was- en overslagplaats voor veegwagens ter hoogte van de Namenstraat, een hondenloopzone, een stedelijk plein ter hoogte van de Zuidersluis en de restauratie van het havenhekwerk tussen de Goedehoopstraat en de Namenstraat.
De dijk wordt ingericht als een langgerekt groen park dat uitloopt naar de kaaien richting Nieuw Zuid en in een latere fase via Blue Gate Antwerp een groene corridor vormt tot aan de Hobokense polder. Bovenop de dijk komt een wandelpad met een weids uitzicht over de stad en de Schelde. Het pad volgt niet één rechte lijn, maar passeert langs diverse plekken zoals groene zit- en speelruimtes, zittribunes met zicht op de Schelde, multifunctionele sportzones, een brede fiets- en wandelboulevard en een uitkijkpunt dicht bij de rivier.

• Fase 3: september 2018 tot voorjaar 2019

Fase 3 en 4 kunnen pas van start gaan nadat Waterwegen en Zeekanaal NV de kaaimuur in deze zone heeft gestabiliseerd. De stabilisatiewerken zijn vandaag al volop bezig en zullen vermoedelijk in september van 2018 worden afgerond.

Fase 3 bestaat uit de aanleg van de kaaivlakte (de zone tussen de dijk en de bestaande Blauwe Steen) en een stedelijk strand op de Cockerillkaai tussen de Wapenstraat en de IJzerenpoortkaai. Aan de waterzijde behoudt de ruimte haar maritiem karakter, onder meer door het hergebruiken van de bestaande kasseien. De aanwezige kraansporen blijven bewaard en grote zeeschepen kunnen blijven aanmeren aan de bolders langs de Blauwe Steen. Aan de Zuidersluis komt een hellend vlak zodat iedereen dicht bij het water kan komen.

• Fase 4: november 2018 tot voorjaar 2019

Aanleg van de kaaivlakte tussen de Goedehoopstraat en de Wapenstraat.

Kostprijs
Het investeringsbudget voor deze eerste fase bedraagt 11.295.261,77 euro, waarvan 8.837.905,07 euro voor de stad en 2.122032,11 euro voor Waterwegen en Zeekanaal NV. Rio-Link investeert 335.324,59 euro voor de riolering.

Bekijk hier de verschenen persberichten
- Nieuwsblad 
- Gazet van Antwerpen
- Standaard